Lokala varumärken med ett stolt arv

Det nordiska huvudkontoret på de skånska slätterna i Lund är en händelserik arbetsplats. Här doftar det av spännande nya råvaror i vårt utvecklingskök. Här fattas både små och stora beslut som våra konsumenter och kunder drar nytta av.

Hos oss finns lokala varumärken men vi verkar i en internationell kultur vilket skapar dynamik, möjligheter och syre till organisationen. Med både marknadsföring och försäljning och allt däremellan på samma plats i Lund, skapar vi en organisation som präglas av mångfald i kompetens och personlighet. Varje grupp i företaget bidrar till att förvalta det stolta arv som finns, samtidigt som vi arbetar med ständiga förbättringar av produkterna, varumärken och alla processer i organisationen.

Välkommen till Continental Foods – där starka varumärken frodas, medarbetare värderas högt och du kan göra skillnad.

Våra varumärken

Inom företaget Continental Foods finns flera varumärken som vart och ett har sin historia och profil. Gemensamt för alla våra varumärken är att vi utvecklar produkterna lokalt för länderna i Norden.

Gemensamt är också att vi har höga kvalitetskrav och höga krav på att använda naturliga och fina råvaror i produkterna.

 

Blå Band

Varumärket med det svenska kulturarvet
I det lilla skånska Lund ligger Blå Band. Här lagar vi mat till hela Svenska folket.
I generationer har vi knutit ihop smaker, runt bord och på tallrikar. Idag gör vi soppor, såser, vegetariska färsrätter, varma koppen, desserter & expedition meals. Vi knyter fortfarande ihop sportlov, dagens lunch, våren och vänner. Blå Band knyter ihop livet, helt enkelt.

Bong

Bong står för tradition, kvalitet och matglädje. 1890 startade Gustaf Bong sin speceri- och delikatessaffär i Ystad. Gustaf Bong AB blev senare ett pionjärföretag inom konservindustrin. I dag hittar du varumärket Bong både på Retaurang & Storköks buljonger och fonder samt i din lokala matbutik. Bong hjälper dig att lyfta smaken, vårt löfte är renare smak!

 

Goda råvaror är bästa kryddan

På Continental Foods arbetar vi för renare innehållsdeklarationer, eftersom vi anser att goda råvaror är bästa kryddan. Det är bland annat därför våra produkter ej innehåller tillsatta smakförstärkare.

Arbetet med att skapa renare innehållsdeklarationer drivs utifrån ständigt nya rön och möjligheter. Redan 2006 startade vi ett antal utvecklingsprojekt med fokus på smak, kvalitet och hälsa. Bland annat reviderade vi vår näringspolicy, inventerade våra produktrecept och ifrågasatte samtliga ingående ingredienser med avseende på mängd, kvalitet och funktion.

En konsekvens är att våra produkter fr o m 2008 är transfettfria (enligt nu gällande regelverk inom Europa) och fria från tillsatta smakförstärkare. Vi har ej ersatt tillsatta smakförstärkarna med annan ingrediens eller tillsats. Vi låter istället de goda råvarorna ge karaktär åt produkterna.

Parallellt har vi sett över våra produkters näringsinnehåll, infört en ny tydligare näringsvärdesmärkning i form av GDA (Guideline Daily Amount) samt arbetar efter Livsmedelsverkets rekommendationer att gradvis sänka salthalten i våra produkter.

Arbetet med att utveckla hur vi bäst kan använda goda råvaror för att ge våra produkter rätt smak pågår ständigt. 

Vi använder cookies för att göra webbplatsen så bra som möjligt och för att kunna göra fortlöpande förbättringar av webbplatsen. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies.

Acceptera